معلمیکه شاد نباشد، نمیتواند دانشآموزان شاد تربیت کند. بر این اساس، ضرورت دارد شادی در نهاد معلم وجود داشته باشد تا بتواند آن را به دانشآموزان منتقل کند. معلم شاد برای شاد زیستن خود و دانشآموزانش برنامه دارد:
- معلم شاد، روابط اجتماعی خوب و مؤثری با همکاران و دانشآموزانش دارد. داشتن روابط اجتماعی مؤثر به کاهش استرس و افزایش نشاط کمک میکند.
- از روشهای فعال تدریس و ارزشیابی استفاده میکند.
- شوخطبع و متبسم است.
- به خود و اطرافیانش در مدرسه انرژی میدهد.
- از افراط و تفریط به دور است.
- خوشبین و مثبتنگر است. همواره رفتارهای مثبت را برجسته و تشویق و تقویت میکند.
- به تفاوتهای فردی دانشآموزان احترام میگذارد.
- نه تنها ارتباطهای کلامی خود را ارتقا میدهد، بلکه به اهمیت ارتباط غیرکلامی واقف است و برای آن برنامه دارد.
- در فعالیتهای مختلف مدرسه در کنار دانشآموزان است.
- به محض مشاهده علایم خستگی در دانش آموزان و حواس پرتی آنان ، جریان تدریس یا پرسش را قطع کرده و به آنها اجازه داده شود که از جای خود بلند شده ، کشش عضلانی داشته ، نفسی بکشند و دقایقی کوتاه آزاد باشند. اگر بدون توجه به خستگی دانش آموزان به تدریس یا پرسش ادامه دهیم ، در واقع کاری بیهوده و بی ثمر را دنبال خواهیم کرد .
- دو کار در کلاس نباید توسط معلم فراموش شود ، و اثر معجزه آسایی در آرامش و آمادگی دانش آموزان دارد و آن ذکر صلوات در برخی مواقع و یا تلاوت آیاتی از قرآن مجید با ترجمه توسط یکی از دانش آموزان است . و این کار ارتباطی به دروس خاص ندارد اینکه نباید فقط به کلاس دینی و پرورشی یا قرآن بسپاریم . حداقل هر چند جلسه یکبار شروع کلاس با تلاوت قرآن در آرامش شاگردان موثر است (الابذکرالله تطمئن القلوب)، پژوهش های اخیر روانشناسان غربی ثابت کرده که استفاده وتکرار کلمه مقدس الله اکبر» نقش بسیار موثری در ایجاد آرامش در افراد مضطرب داشته است.
- تهیه تراکت هایی برای کلاس توسط معلم در رابطه با درس یا موضوعات دیگر و نصب آن در کلاس ( در حضور دانش آموزان) توجه آنان را به شدت جلب می کند
- هر چند وقت یکبار به دانش آموزان اجازه بدهیم خاطرات خوب و بد خود را از کلاس شما یا کلاس سنوات قبل برای کلاس تعریف کنند، این مورد علاوه بر اینکه یک بازخورد مفید برای روش شماست، می تواند در جذابیت کلاس و رفع نگرانی و حتی اضطراب دانش آموزان هم نقش داشته باشد .
- بردن کتابهای مرتبط با درس ، اثر خوبی بر جلب توجه دانش آموزان دارد و این اعمال را هرگز فراموش نکنید و شما را به عنوان معلمی دلسوز و علاقمند به حرفه خود معرفی خواهد کرد .
- صحبتهای بسیار مختصر با دانش آموزان در سالن و حیاط یا جلوی درب مدرسه ، نقش مهمی در آرام کردن آنها در کلاس خواهد داشت و آنها احساس صمیمیت بیشتری با معلم خواهند کرد.این صحبتها می تواند بسیار ساده و غیر خصوصی باشد مانند : "معلوم بود که دیشب درس ها راخوب خوانده بودی !" یا " آمادگی تو برای کنفرانس امروز خیلی خوب بود " یا " ایا باز هم می توانی 3 خط مطلب در مورد درس فلان بنویسی ؟" . این کار در هر سه دوره مهم است
- وضع نکردن مقررات دست و پاگیر و خشک کلاسی باعث جلوگیری از خستگی معلم و دانش آموز در کلاس خواهد شد مهمتر اینکه آنها از معلم و کلاس دده نخواهند شد .
- هر چند وقت یکبار نسبت به استفاده از تلویزیون و کامپیوتر و پخش تراکت هایی در رابطه با درس ، برای دانش آموزان جالب خواهد بود و در نشاط کلاس و افزایش یادگیری خیلی موثر است(پخش فیلم های آموزشی مرتبط با موضوعات درسی) .
- تغییر محل کلاس حداقل ، ماهی یکبار موجب جلب توجه دانش آموز می شود مانند تشکیل کلاس در کارگاه ، آزمایشگاه، نمازخانه، کتابخانه و غیره.
- از روش های مناسب تشویق و تنبیه استفاده شود.
- دانش آموزان به فعالیت های گروهی ترغیب کند.
- روش گردش علمی و نمایشنامه ای استفاده کند.
کلاس ,دانش ,آموزان ,، ,معلم ,استفاده ,دانش آموزان ,در کلاس ,را به ,هر چند ,با درس
درباره این سایت